kirstensmeets.reismee.nl

Te whakarewarewatangaoteopetauaawahiao!

Je zult vast denken... dat gaat niet meer goed daar Nieuw Zeeland, maar het gaat prima hier! We spreken nu alleen ook een beetje de taal van de Maori's (de oorspronkelijke bewoners van Nieuw Zeeland) en zoals je ziet is dat nog niet zo gemakkelijk! Probeer de titel maar eens uit te spreken, valt niet mee hè?

Vroeger hadden ze bij de Maori's nog geen schrift, waardoor ze in de plaatsnamen een stukje geschiedenis van het dorp verwerkten. Te whakarewarewatangaoteopetauaawahiao (leuk woord voor galgje trouwens..) betekent: the gathering place for the war parties of Wahiao. Met andere woorden, de plaats heet gewoon: Wahiao.

Al deze wijsheid hebben we in Roturua opgedaan, een erg mooi plaatsje waar de meeste Maori's wonen van Nieuw Zeeland. We hebben zelfs een dansje gewaagd met de Maori's, als je wilt lachen, we hebben er videobeelden van...

Tijdens de rondleiding werden we ook voorgesteld aan hét symbool van Nieuw Zeeland: de kiwi! En nee, die kun je niet eten, het is een van de zeldzaamste vogels in Nieuw Zeeland. Erg coole beesten, met hele lange snavels. Ze leven vooral 's nachts, dus we moesten ze in het donker bekijken.

Daarna kwamen we langs een van de grotere geisers ter wereld, wowww!! Uit de grond spoot enorm veel stoom, door de grote druk in de grond van het vulcanisch gebied. Supermooi! We hebben ook gebadderd in één van die vulcanische waterpoelen, waar het water rond de 38 graden is door de natuurlijke druk in de grond. Heerlijk! Het was daar echt een hotpool paradijs, op elke camping kregen we er een gratis hotpool bij.

Maar voordat we in al deze hotpools lagen te relaxen, zijn we ook nog heel actief bezig geweest! We hebben de Frans Jozef Gletsjer beklommen: met ijspinnen onder de schoenen en een pikhouweel zijn we over het ijs gegaan. Erg cool om te doen! Een hele ervaring! Het ijs is superblauw om sommige stukken door de hoge dichtheid, erg mooi om te zien. We zullen proberen wat foto's hiervan op de site te zetten.

Vanuit het koude Frans Jozef zijn we richting het noorden gereden, waar we in het zonnige Abel Tasman park terecht kwamen. Met een kayak zijn we langs gouden strandjes en zeeleeuwen gekayaked, hebben we geslapen in een hut in de bush bush van het National Park, hebben we 6 uur gewandeld door het regenwoud en hebben we weer een ontzettend mooi stukje Nieuw Zeeland ontdekt. We hebben wel weer flink wat nieuwe spieren ontdekt, die blijkbaar ook pijn kunnen doen...

Bij het Abel Tasman Park waren we al bij het noordelijkste puntje van het zuidereiland. We zijn daarna dan ook met de ferry overgestoken naar het noordereiland, om eerst even Wellington te verkennen. Wellington wordt ook wel Wellywood genoemd, omdat er veel van de Lord of the Rings is opgenomen. We zijn ook door stukken landschap van de lord of the rings gereden, super super mooi. We kwamen onder andere langs Lake Taupo, het grootste meer van Nieuw Zeeland en Australie. Het is net zo groot als heel Singapore bij elkaar! Ook zijn we in ‘Hobbitton' geweest, hier hebben ze het dorp van de Hobbits nagemaakt en opgenomen voor de film. Dit heeft ons een mooie foto met Smiegel opgeleverd en weer heel veel mooie landschappen!

Uiteindelijk zijn we nu aangekomen op de eindbestemming van onze reis... Auckland! Het geeft een beetje dubbel gevoel om hier te zijn. We genieten erg van deze mooie stad, zo dicht bij de zee, zeilbootjes, veel winkels en goeie koffie. We hebben de kamer van Kirsten bekeken en ons een beetje wegwijs gemaakt in de stad en op de campus. Maar in ons achterhoofd weten we ook dat we nu na 2 maanden samen rondreizen, weer uit elkaar moeten gaan... Maar van de andere kant, er wacht een nieuw avontuur voor ons allebei: USA voor Paul en Auckland voor Kirsten!

Tot het volgende verhaaltje over dit nieuwe avontuur!

Liefs, Paul en Kirsten.

Ps. Bedankt voor alle berichtjes van iedereen! Erg leuk om te lezen als je zo ver weg zit!

Jorick

Zooo wat een mooie avonturen weer! stinken die vulkanische dampen niet ontzettend? Vette foto's vooral met het ijs .... lijkt wel gefotoshopped;)

Het is nu misschien even jammer dat het touren er op zit, en dat je vent verder gaat. Maar de tijd zal nu wel wat minder snel voorbij gaan ... hopen dat dit geen tegenvaller is ten opzichte van je stage natuurlijk;) Heel veel plezier in Auckland! Groeten van je Homie xx

Mandy

Wat een verscheidenheid aan avonturen valt er te beleven daar zeg! Dat had ik natuurlijk wel al ergens in mijn hoofd zitten, maar nog nooit echt bedacht ;)
Gaaf hoor, dat bergbeklimmen en die hotpools :D
Daar is in NL ernstig tekort aan zou ik zeggen! Kun je niet wat regelen voor ons ?

Nieuw avontuur voor de deur, voor jullie alletwee. Ik zou zeggen: geniet ervan! Voor je het weet zit je weer saai tussen de meiden hier :P
Dikkke kus!

San

Betekend dit bericht dat je internet op je kamer hebt gekregen?;) Sow je blijft me iedere keer nog meer jaloers maken met mooie verhalen EN foto's! Die van hobbitland zag dr wel grappig en schattig uit! Maar dus lekkere koffie en zeilbootje bij jou? Goeie combi en n btje compensatie voor het afscheid van Paul? ;) Ben nu best wel benieuwd hoe het er bij jou uit ziet en hoe erg je het naar je zin gaat krijgen op je stage en met al die mensen! Beschik je nu trouwens ook over een hotpool in je achtertuintje? :)
Geniet lekker verder! xxx

Marthe

Dat filmpje met de Maori's wil ik graag zien ja! Ik zal aan je denken als ik voor het eerst zumba ga doen; haha!
Maar wederom hebben jullie weer mooie verhalen om jaloers van te worden in het regenachtige NL. Ik hoop dat het echte leven in Auckland je ook gaat bevallen maar dat gaat ook vast goed komen!
Miss you!
xxxx

Yvon

He Paul en Kirsje,

Het klinkt nog steeds allemaal goed zeg!
En ook wel wat bekend! ;-)
Fijn dat jullie zo genieten.
Ik wil dat filmpje ook zeker zien!

Die kiwi's zijn wel grappige beestjes he?

Liefs Yvon

Audrey

Wat een avonturen hebben jullie samen meegemaakt, iets om trots op te zijn hoor! Dat is weer eentje om in jullie geschiedenisboeken te verwerken. Het was vast heel moeilijk om afscheid te nemen, maar je weet dat er weer een nieuw avontuur zal komen :)
Hier gaat in ieder geval ook alles prima, al veel gedaan en gezien in korte tijd! En mijn eerste test al gehad haha!
Lieverd, we gaan komende week inderdaad maar eens skypen, want ik mis je!

Je bent een held! X

paul en kitty

wat een belevenissen in die 2mnd. dat jullie door Australie en Nieuw-Zeeland gereisd hebben.Nu gaan jullie verder,ieder met zijn eigen avontuur.(is wel ff wennen denken we) maar straks bundelen jullie dit tot een groot verhaal. O ja en dat videootje willen we zeker zien! succes in USA en Auckland.

Juud

Oh, het is echt zo mooi daar! Nieuw-Zeeland staat ook op mijn lijstje! Wat een toptijd hebben jullie! Lijkt me errug lastig nu afscheid van elkaar te nemen - ook al wacht er een nieuw avontuur -... 2 Maanden dag en nacht samen en dan ineens 'alleen'. Maar jullie kunnen dat! Pas maar op, want de tijd vliegt!
Kus uit het regenachtige Deventer ;-(

Mariska

In een woord alweer: Wow!!!
Ben heel benieuwd hoe het nu met je gaat? Al een beetje gewend daar? En heb je al wat nieuwe mensen leren kennen? Stuur je wel effe een e-mail, das makkelijker, kan ik meer tekst kwijt;)
X Mariska

Riens en Mettie

Hai, lieve Paul en Kirsten, wat veel nieuwe avonturen. wij, als familie hebben jullie wel gemist op familieweekend. Wel over jullie avonturen gehad, zover wij dat over konden brengen. Onthoud dat dansje maar voor het volgende fam.weekend, wil ik heel graag leren!!

Jullie heel veel succes en veel liefs van ons. houd ons op de hoogte.

Riens en Mettie

Merel

Hey hey!

Ik wil die videobeelden zeker zien als je weer terug bent, van dat dansen!! Ben heel benieuwd!!

Wat een leuke verhalen allemaal!! Geniet nog even goed van elkaar! Zal straks wel lastig worden, maar denk daar nog maar ff niet aan!!

Hier thuis gaat ook alles goed, hoef je ook geen zorgen om te maken!!

Kus Merel

Minke

Dag buurvrouw!! Wat een onwijs gave foto's! Alsof je een kalender van de mooiste plaatsen van de wereld openslaat.... heerlijk om dat samen in real life te zien! Jullie hebben een super trip achter de rug, dat lees ik wel :) Hopelijk ga je in Auckland ook een toptijd tegemoet! Natuurlijk balen dat Paul weer weg moet maar die paar maanden overleven jullie wel! De tijd vliegt echt hoor! En er is skype etc.. we treffen het stukken beter dan twintig jaar geleden :)
Hier in Bologna begint het nu ook echt, mijn ouders zijn vertrokken en ik zit nog een weekendje in een hostel voordat ik in mijn kamer kan. Heb al een hoop andere exchange students ontmoet en iedereen is heel open en in voor feestjes dus dat is veelbelovend! Heb maar 2 keer 2u les per week, de rest van de tijd kan ik dus uitslapen, Bologna en omgeving verkennen (en mijn onderzoek afmaken..). Zal wel fijn zijn als ik zelf kan koken want ik word een beetje gek van alle pasta en pizza de hele dag!
Heel veel plezier, haal eruit wat erin zit en we keep in touch! Baci

Thalia

Mooie verhalen die jullie schrijven van alle mooie avonturen die jullie mee maken! Volgens mij is Paul nu echt weg... ben beetje jullie tijdschema kwijt. Kirsten: heel veel succes met je stage in Nieuw-Zeeland!
Geniet ervan!